Een gemiddelde van 50 uur schermtijd (mobiel) in een week
Top 3 apps:
- Snapchat.
- TikTok
- Streamingdiensten
Dit is wat wij hebben geconstateerd onder meer dan 200 scholieren in de leeftijd 16-20 tijdens onze weerbaarheidstrainingen op een mbo college.
De meeste uren worden gemaakt in de avond en het begin van de nacht. Daar waar we horen te rusten, te ontspannen en opnieuw op te laden voor de volgende dag.
Geen tot weinig motivatie voor de opleiding is het eerste wat we horen als we het schoolgebouw binnenlopen, ‘ik denk aan een tussenjaar’, Per klas van plus minus 20 leerlingen zien we minimaal 10 daarvan al gapend en er vermoeid uitzien bij aanvang van de workshop.
Omdat we met een tas vol met bokshandschoenen binnenkomen lopen trekken we gelukkig de aandacht en voel je al een lichte spanning. Ze weten dat ze aan de bak moeten en geconfronteerd gaan worden, dus het ‘systeem’ geeft weer wat energie.
En daar maken we gretig gebruik van om toch maar weer zo’n kleine 2 uur van hun aandacht op te eisen.
Met enthousiasme, veel interactie, betrokkenheid en een open houding lukt het ons om de deelnemers ook zo enthousiast te krijgen en met een hoop positiviteit de workshops te volbrengen.
En hier ben ik, zijn wij trots op. Want ik zal je eerlijk zeggen, een paar jaar geleden was mij dit niet gelukt.
Ik kom uit een militaire wereld waar je vooral veel ‘moet’. Dat het meeste ook leuk is, is een tweede. Maar daar moet je. Je moet op áppel staan. Je moet je tenue in orde hebben. Je moet fit zijn. Je moet op oefening. Je moet uit een vliegtuig springen. Je moet op uitzending. Je moet uitoefenen wat er voorgedragen wordt. En dat alles deden we. Zonder zeuren, zonder excuses. Want we wisten niet beter. En dat bracht zo ontzettend veel.
Het mooiste van dit alles; het was echte communicatie. Je keek elkaar aan terwijl je het zei. Je luisterde terwijl je elkaar zag.
Soms spannend, soms confronterend, maar altijd echt. En altijd duidelijk.
Aanpassen is overleven. Dus het ‘moeten’ heeft plaats gemaakt voor ‘wat kan ik doen zodat ze willen’ en de directe communicatie is een langere en zachtere inleiding geworden.
De confrontatie blijft. Inspelend op de reacties en wat ze aan kunnen maar we zijn daar tenslotte om te werken aan hun weerbaarheid. We gooien wat bewustzijn erin, we spiegelen, we breken gesloten onderwerpen open. En tuurlijk, tuurlijk gaan we boksen. Want fysiek bezig zijn met elkaar is de meest primaire, universele en gangbaarste (instap)methode om dingen voor elkaar te krijgen.
Dankzij ons mobieltje hebben we heel de wereld binnen handbereik. Dankzij ons mobieltje hoeven we de kou en regen niet meer in en kunnen we thuis het werk doen.
Maar dankzij ons mobieltje zijn we steeds minder weerbaar. We sturen wel een appje want bellen is toch best eng. We kunnen ons van onze mooiste kant laten zien, de echte zien ze toch niet. We kunnen ons botvieren op alles en iedereen zonder dat diegene weet waar het vandaan komt. We kunnen levens kapot maken zonder daarvoor ons bed uit te komen. We zijn 24 uur per dag online en live.
Snapchat en TikTok, de nummer 1 en 2, communicatie wat geen echte communicatie is. Nummer 3, een van de vele streamingdiensten. Lekker binchewatchen in de bed tot diep in de nacht.
Het is er, we kunnen niet zonder en ja, het is ook best mooi spul. Maar hoe ga je hier een juist balans in vinden zodat je weerbaarheid, en dus je algehele gezondheid er minimaal onder lijdt?
Confrontatie en bewustwording. Levensvragen die leiden tot open en kwetsbare gesprekken zorgen ervoor dat de leerlingen elkaar weer voor even echt zien en echt horen. Boksen als afwisseling, als fysieke en mentale uitdaging en om erachter te komen dat je meer kan incasseren dan je denkt. Maar ook om rekening met elkaar te houden en om elkaar uit te dagen. In respect. En in deze weerbaarheidstraining sluiten we af met korte scenario’s, gericht op de praktijk waar de deelnemers al mee te maken hebben.
Ja, ik ben trots. Wij zijn trots. Dat we met Bureau Cement de workshop Gewapend Beton al voor een 2e jaar op rij mogen verzorgen aan de kindprofessional opleidingen. En binnenkort ook een aangepaste versie aan groep 7 en 8 leerlingen van een basisschool.
Benieuwd naar onze workshop? Neem gerust een kijkje op de pagina:
En als ik de leerkracht van mijn dochter wil spreken, heb ik geaccepteerd dat dat via een app moet, maar zo nu en dan loop ik toch nog ff eigenwijs de klas in.